Weet hoe je leert
Woorden, beelden, stappen, luisteren, bewegen, samen: weet jij hoe je leert en wat weet je over de leervoorkeuren van je kind of leerlingen? Iedereen is slim op z’n eigen manier. Door te weten wat jouw beste manier van leren is, kun je makkelijker leren. Met de MILS, het leerstrategieën onderzoek, krijg je inzage in wat de beste manier is voor jou om informatie te verwerken en te onthouden. Als je dit weet kun je je best werkende leerstrategieën vormgeven: Je kunt makkelijker en sneller leren, met meer plezier!
MILS helpt onze bruggers, die nooit eerder hebben geleerd om te leren, heel goed bij het begrijpen van hun eigen leerstijlen. Leerlingen weten door de nieuwe leerstrategie wat hun valkuilen en sterktes zijn en zien beter hoe zij deze eigenschappen kunnen inzetten bij het leren. Naast lessen over studievaardigheden is er de MILS voor leerlingen die hun eigen leerstijlen nog moeten ontdekken. Alle leerlingen die vorig schooljaar de MILS hebben gedaan, zijn bevorderd naar klas 2. – Saskia Muller, coördinator studiebegeleiding/Novumplusactiviteiten, Gymnasium Novum
Het MILS leerstrategie onderzoek is geschikt voor alle leerlingen die effectiever en efficiënter willen leren leren. Leerlingen tussen de 9–18 jaar krijgen de jeugdversie, oudere leerlingen de volwassen versie. Een MILS-coach neemt het onderzoek af. De leerling kiest telkens uit twee situaties in woord, geluid, beeld of beweging. De uitkomst wordt door de MILS-coach toegelicht en samen onderzoeken ze wat de best werkende leerstrategie(ën) voor de leerling is. De MILS-coach reikt ook de passende ondersteunende leerhulpmiddelen aan. Na afloop wordt een verslag opgesteld.
Het MILS onderzoek bestaat uit:
• de MILS-afname
• de nabespreking (duurt een uur, totale onderzoek 1,5 uur)
• bij het vaststellen van de drie best werkende leerstrategieën krijgt de leerling een ondersteunend leerhulpmiddel aangereikt
• leertips en trucs worden op maat gemaakt
• een verslag wordt na afloop opgesteld en toegestuurd
Wat levert het MILS onderzoek ouders/docenten en de leerling op?
• helpt de leerling optimaal te leren en informatie op te nemen: het versterkt het zelfvertrouwen en plaatst het kind zelf aan het roer
• geeft zekerheid: de leerling weet waar hij/zij aan toe is
• geeft begrip voor andere leervoorkeuren dan de eigen voorkeur
• verbetert de communicatie en het begrip tussen leerling, ouders en docenten
• geeft minder spanning in huis
• leidt meestal tot betere schoolprestaties
In de zomer van 2012 heb ik van mijn passie en mijn hobby (kinderen & het brein) mijn werk gemaakt. Een sprong in het diepe die mij nu dagelijks vreugde brengt. Ik ben een cognitief psycholoog, ondernemer en moeder en woon in Leidschendam. Ik heb het MILS (Meer Inzicht LeerStrategieën onderzoek) ontwikkeld. Tevens heb ik een methode gecreëerd om de resultaten van de MILS te vertalen naar makkelijk toepasbare handvatten voor leerlingen en docenten. Het is geweldig om aan mijn eigen tafel kinderen vanaf negen jaar te zien opbloeien en hun zelfvertrouwen (terug) te zien vinden.
Voor professionals (RT’ers, docenten, psychologen, HR medewerkers, etc) is er de mogelijkheid om de opleiding tot MILS coach te volgen. Ga naar www.vanbodegom.eu voor meer informatie over de opleiding. Inmiddels ben ik mentor voor ruim 95 MILS-coaches.
“We hebben thuis geen spanningen en discussies meer over het huiswerk” is een reactie die ik vaak terug krijg.
U kunt een MILS leerstrategie onderzoek doen vanaf € 275,- inclusief 21% BTW. Dit omvat zowel het programma, de toelichting als het uitwerken van het verslag. De leerling ontvangt ook een passend leerhulpmiddel. De kosten worden niet vergoed door de zorgverzekering.
–
Bureau van Bodegom
Hannie Schaftsstraat 94
2264 DL Leidschendam